Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website Venster voor medewerkers
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | Venster voor medewerkers |
---|---|
Datum | 15 juni 2022 |
Scope van de website |
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: Op de homepage staan onder 'Onze instrumenten' bij elk bericht een foto geplaatst. Deze afbeelding is decoratief en heeft daarom geen alternatieve tekst nodig. Een beschrijving als 'Dames hand rust op toetsenbord laptop' is overbodig voor screenreadergebruikers. De afbeelding moet wel een leeg alt-attribuut in het img-element hebben. Als de afbeelding betekenis heeft kan deze beschrijving op de doelpagina bij de afbeelding geplaatst worden. Daar zijn de afbeelding vaak groter en beter te bekijken.
Dit geldt ook voor de afbeeldingen onder 'Voorbeelden uit de praktijk' en 'Nieuws'.
Zie ook SC 2.4.4 Linkdoel
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 2: Op de pagina https://www.venster.nl/venster-voor-medewerkers/praktijkvoorbeelden/bel-combinatie-team-hrm-stevig-bijdragen-aan-de-organisatieontwikkeling/ wordt een video getoond. Deze video heeft een automatisch gegenereerde ondertiteling. Op een aantal plekken staan onjuiste woorden, zo wordt 'HRM' op 11 seconden in de ondertiteling omschreven als 'aramis' en op 23 seconden als 'haar en taken'. Ook ontbreekt de interpunctie waardoor de zinnen moeilijk te begrijpen zijn. Maak een goede ondertiteling.
Bevinding 3: Op de pagina https://www.venster.nl/venster-voor-medewerkers/praktijkvoorbeelden/met-vertrouwen-en-plezier-op-weg-naar-lelystad-airport/ is een video waar de ondertiteling ontbreekt.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 4: Op pagina https://www.venster.nl/venster-voor-medewerkers/praktijkvoorbeelden/bel-combinatie-team-hrm-stevig-bijdragen-aan-de-organisatieontwikkeling/ is er in de video op het eind logo's in beeld van betrokken organisaties zoals Internetspiegel en A+O-fonds Gemeenten. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is ook geen voiceover die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van een screenreader niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript. Of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan SC 1.2.5.
Bevinding 5: Op de pagina https://www.venster.nl/venster-voor-medewerkers/praktijkvoorbeelden/met-vertrouwen-en-plezier-op-weg-naar-lelystad-airport/ is er aan het begin tekst in beeld en aan het eind logo's van betrokken organisaties zoals Internetspiegel en A+O-fonds Gemeenten. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is ook geen voiceover die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van een screenreader niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript. Of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan SC 1.2.5.
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 6: Op pagina https://www.venster.nl/venster-voor-medewerkers/praktijkvoorbeelden/bel-combinatie-team-hrm-stevig-bijdragen-aan-de-organisatieontwikkeling/ is er in de video op het eind logo's in beeld van betrokken organisaties zoals Internetspiegel en A+O-fonds Gemeenten. Er is geen voiceover die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien niet weten wat er wordt getoond in de video. Maak gebruik van een extra audiospoor om te beschrijven wat er op het scherm staat.
Bevinding 7: Op pagina https://www.venster.nl/venster-voor-medewerkers/praktijkvoorbeelden/met-vertrouwen-en-plezier-op-weg-naar-lelystad-airport/ is er in de video aan het begin wat tekst in beeld (informatie over de spreker) en op het eind logo's in beeld van betrokken organisaties zoals Internetspiegel en A+O-fonds Gemeenten. Er is geen voiceover die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien niet weten wat er wordt getoond in de video. Maak gebruik van een extra audiospoor om te beschrijven wat er op het scherm staat.
1.3 Aanpasbaar
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 8: Op de homepage staan bij de nieuwsberichten blokken met een afbeelding, metadata, een kop en tekst. Als de blokken achter elkaar worden voorgelezen is het niet duidelijk bij welke kop de datum en de tekst 'Flitspanel' hoort. Zet de koppen vooraan in de HTML-code en zet hierachter de datum en woorden als 'Flitspanel'. Visueel mag deze indeling wel aangehouden worden.
Soortgelijke problemen komen ook bij andere onderdelen voor zoals Voorbeelden uit de praktijk. Let ook op de afbeeldingen. Als deze decoratief zijn dan kunnen ze voor de kop van een blok geplaatst worden. Hebben de afbeeldingen betekenis en hebben ze een alt-tekst dan moeten de afbeeldingen in de HTML ook na de kop geplaatst worden. Ook hier is de visuele weergave geen probleem.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 9: Als de cookiemelding aanwezig is, dan krijgt deze als eerste focus. Dat is goed. Echter als je doorgaat met navigeren met de tabtoets dan kom je in de rest van de content terecht waardoor je soms achter de cookiemelding terecht kan komen waardoor je niet meer ziet waar je bent. Zorg ervoor dat de focus binnen de cookiemelding blijft tot deze is geaccepteerd, of zorg dat alle andere content zichtbaar is zodra daar de focus op komt.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 10: Het contrast van de blauwe outline op de achtergrond in de kop van elke pagina is te laag. Op het witte logo is het voldoende maar op de gekleurde vlakken van de navigatiebalk en de zoekfunctie is de contrastverhouding 1,1:1 tot 2,9:1, waar dit minimaal 3:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Gebruik bijvoorbeeld een andere kleur op die plekken waar geen wit als achtergrondkleur wordt gebruikt.
2. Bedienbaar
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 11: Pagina https://www.venster.nl/venster-voor-medewerkers/over-ons/ bevat wel een skiplink (een mechanisme om naar een ander deel van de pagina te springen), maar de skiplink werkt niet. De tekst scrollt wel maar de focus blijft bovenin staan. Zorg dat bezoekers direct naar de hoofdinhoud van een pagina kunnen springen, zonder dat zij daar extra handelingen voor moeten uitvoeren.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 12: Als de cookiemelding aanwezig is, dan krijgt deze als eerste focus. Dat is goed. Echter als je doorgaat met navigeren met de tabtoets dan kom je in de rest van de content terecht waardoor je soms achter de cookiemelding terecht kan komen waardoor je niet meer ziet waar je bent. Zie verder SC 1.4.10.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 13: Op de homepage zijn decoratieve afbeeldingen met ene tekst die de afbeelding beschrijven (Zie SC 1.1.1). De afbeeldingen zijn echter klikbaar en hebben daardoor een onduidelijk linkdoel. Zo luidt een van de links 'Zithoek' en als je erop klikt kom je op de pagina 'Werkonderzoek'. Als de afbeelding als link dient kan er ook een beschrijvend linkdoel aan de alternatieve tekst toegevoegd worden.
Bevinding 14: Tip: In de footer zijn links aanwezig voor Twitter en Linkedin. Deze links werken niet.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- homepage:
https://www.venster.nl/venster-voor-medewerkers/ - contact:
https://www.venster.nl/venster-voor-medewerkers/contact/ - zoeken:
https://www.venster.nl/?s=van - video:
https://www.venster.nl/venster-voor-medewerkers/praktijkvoorbeelden/bel-combinatie-team-hrm-stevig-bijdragen-aan-de-organisatieontwikkeling/ - https://www.venster.nl/venster-voor-medewerkers/over-ons/
- https://www.venster.nl/venster-voor-medewerkers/bestaat-niet
- https://www.venster.nl/venster-voor-medewerkers/instrumenten/
- https://www.venster.nl/venster-voor-medewerkers/nieuws/
- https://www.venster.nl/venster-voor-medewerkers/praktijkvoorbeelden/
- https://www.venster.nl/venster-voor-medewerkers/praktijkvoorbeelden/met-vertrouwen-en-plezier-op-weg-naar-lelystad-airport/
- https://www.venster.nl/venster-voor-medewerkers/kennis-en-inspiratie/high-performance-teams/
- https://www.venster.nl/venster-voor-medewerkers/kennis-en-inspiratie/wetenschappelijke-artikelen/
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.