Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Quickscan digitale toegankelijkheid website UvA-studentensite


Onderzoeker
Jules Ernst van 200 OK
Datum
17 januari 2022
Opdrachtgever
Maarten Remijn van de Universiteit van Amsterdam

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website UvA-studentensite voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 10 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De testomgeving van de website UvA-studentensite is onderzocht tussen 10 januari en 17 januari 2022. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Omdat dit een quickscan betreft zijn alleen de bevindingen vastgelegd. Voor het vaststellen of aan bepaalde criteria wordt voldaan moet een audit uitgevoerd worden. Doel van dit rapport is om de vervolgstappen te bepalen om tot een toegankelijke website te komen.

De meest bevindingen zijn structureel en kom je op veel andere plekken tegen. De technische punten gaan veelal om dezelfde stukken code. Bevindingen die betrekking hebben op de content moeten op elke pagina gecontroleerd worden.

Via de site wordt ook gelinkt naar een aantal PDF-bestanden. Deze zijn niet uitgebreid onderzocht. De meeste PDF's waren wel gecodeerd, maar niet elk document is correct gecodeerd. Bij vrijwel alle PDF's ontbreekt een correcte titel van het document.

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website UvA-studentensite
Scope van de website - Alle pagina's op de demo omgeving
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 0 3 17
2 Bedienbaar 0 4 13
3 Begrijpelijk 0 0 10
4 Robuust 0 3 0
Totaal 0 10 40

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op elke pagina staat in de kop een knop om van taal te wisselen. Als er geen vertaling aanwezig is verschijnt er een grijze balk met de melding 'There is no English translation available for this page.'. Deze melding wordt voorafgegaan door een symbool (i in een rondje) dat erop duidt dat de deze melding informatief is. Zorg dat voor deze afbeelding een tekstalternatief wordt aangeboden.
Dit geldt ook voor de melding die nu standaard getoond wordt: 'Je bent op een nieuwe versie van de UvA-studentensite...'.

Op elke pagina staat in de kop een knop om van taal te wisselen. Als er geen vertaling aanwezig is verschijnt er een grijze balk met de melding 'There is no English translation available for this page.'. Deze melding kan weggehaald worden door een X-knop. De naam van deze knop is nu 'X'. Zorg voor een goede naam voor deze afbeelding, bijvoorbeeld 'Sluit melding'.
Dit geldt ook voor de melding die nu standaard getoond wordt: 'Je bent op een nieuwe versie van de UvA-studentensite...'.
Zie ook SC 4.1.2.

Op pagina https://wish-prd.westeurope.cloudapp.azure.com/academisch-schrijven staat in de tekst achter links een afbeelding dat erop duidt dat de link naar een externe website wijst. Het tekstalternatief ontbreekt bij deze afbeelding. Zorg dat deze visuele informatie ook beschikbaar is voor hulpsoftware zoals screenreaders.


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet getest


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet getest


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet getest


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet getest


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet getest


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op elke pagina staat in de footer 4 kolommen met een kop erboven "Belangrijke onderwerpen", "Direct naar", etc. Deze koppen zijn niet als koppen opgemaakt. Zorg ervoor dat de juiste code (<h2>) in de HTML wordt gebruikt om deze koppen op te maken.

Op de pagina https://wish-prd.westeurope.cloudapp.azure.com/Facility%20Servicesfacility-services worden koppen gebruikt die niet als koppen zijn opgemaakt, bijvoorbeeld Facility Services. Zorg ervoor dat de juiste code (<h3>) in de HTML wordt gebruikt om deze koppen op te maken.
Dit komt ook op andere pagina's voor, bijvoorbeeld: https://wish-prd.westeurope.cloudapp.azure.com/alarmnummer bij 'Centrale meldkamer'.

Op pagina https://wish-prd.westeurope.cloudapp.azure.com/academisch-schrijven is onder 'Kijk ook bij' een opsomming met linkjes. De markering ontbreekt echter. Maak gebruik van <ul> en <li> om er een opsomming van 3 links van te maken.
Dit komt op meerdere pagina's voor.

Op pagina https://wish-prd.westeurope.cloudapp.azure.com/alles-over-collegegeld is een overzicht van links met eronder een stuk tekst. De semantiek ontbreekt hier, waardoor het voor iemand die het scherm niet kan zien of de tekst bij de link ervoor of de link erna hoort. Maak gebruik van koppen (H2) en/of opsommingen om deze informatie structuur te geven.

Op pagina https://wish-prd.westeurope.cloudapp.azure.com/collegegeldtarieven-2021-2022 wordt onder 'Instellingstarieven 2021-2022 Faculteit der Geesteswetenschappen' getracht om met spaties tabellen na te maken. Dat is niet goed. Maak gebruik van het <table>-element om tabulaire informatie op semantische wijze te tonen.

Op pagina https://wish-prd.westeurope.cloudapp.azure.com/een-kamer-vinden-in-amsterdam wordt onder het kopje 'Particuliere verhuurders en bemiddelaars' verschillende keren gebruik gemaakt van een opsomming. Hier wordt echter geen opsommingsmarkering gebruikt (<ul> en <li>). Ook zijn er groterdan-tekens voor geplaatst, die ook door een screenreader voorgelezen worden. Gebruik het <ul> en <li>-element om deze opsommingen op correcte wijze te markeren en haal de groterdan-teken weg. Deze symbolen mogen wel via de stylesheet geplaatst worden.

Op meerdere plekken zoals op pagina https://wish-prd.westeurope.cloudapp.azure.com/in-beroep-gaan-tegen-een-beslissing-van-de-examinator-of-examencommissie zijn de opsommingen onterecht genest. Het gaat op deze pagina om de 2e lijst met opsommingen. Deze opsomming is hetkenbaar aan de open bolletjes (vs de gesloten bolletjes van opsommingen op het eerste niveau). Zorg dat opsommingen alleen genest worden als daarvoor ook content aanwezig is.


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Niet getest


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Niet getest


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Niet getest


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Niet getest


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Niet getest


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Niet getest


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Niet getest


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Niet getest


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Niet getest


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Niet getest


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op elke pagina is een lichtgrijze balk met daarin de mogelijkheid om een opleiding te zoeken. Als je een keuze hebt gemaakt wordt de pagina hierop aangepast. Binnen het veld is een 'X' aanwezig om de selectie ongedaan te maken en een 'V' om de keuze te bevestigen. Deze lichtgrijze knoppen op witte achtergrond hebben een te laag contrast. De contrastverhouding is 1,5:1 waar dit 3:1 moet zijn.

Bij de Cookie Consent-melding is de knop 'Stel je persoonlijke voorkeuren in'. Als je deze kiest verschijnt er een scherm met 3 opties. Deze zijn weergegeven met schakelaars. De groene schakelaar heeft een te laag contrast. De contrastverhouding is 2,8:1 waar dit 3:1 moet zijn.

Als er nog geen keuze gemaakt is voor een opleiding vind je op veel pagina's een melding in een roze vlak, 'Toon informatie specifiek voor jouw opleiding'. Vooraan deze melding staat een i-tje in een rondje. Het contrast van dit roze icoontje op lichtroze achtergrond is te laag. De contrastverhouding is 1,6:1 waar dit 3:1 moet zijn.


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Niet getest


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Niet getest


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op elke pagina is een lichtgrijze balk met daarin de mogelijkheid om een opleiding te zoeken. Als je een keuze hebt gemaakt wordt de pagina hierop aangepast. Binnen het veld is een 'X' aanwezig om de selectie ongedaan te maken. Deze functie werkt alleen met de muis. Met het toetsenbord kan je niet bij deze knop komen.

Op de pagina https://wish-prd.westeurope.cloudapp.azure.com/Facility%20Servicesfacility-services is onder Neem contact een contactmogelijkheid om via e-mail. Je ziet een mailknop en een e-mailadres. In de code is een knop in een link en een extra link opgenomen. Met het toetsenbord krijg je hier 3x de focus, waarbij bij de 2e focus de naam ontbreekt. Maak het niet te complex; gebruik of een knop of meer logisch, een link om een e-mailadres aan te klikken.
Dit gebeurt ook onder de overige contactmogelijkheden.

Op elke pagina staat in de footer een link naar de 'Cookie-instellingen'. De link werkt niet omdat er er geen href-attribuut is gebruikt of omdat deze leeg is. Dit is verwarrend voor alle bezoekers, maar met name voor screenreadergebruikers. Een screenreader leest wel voor dat er een link is, maar er gebeurt niets als op de link geklikt wordt. Voeg een linkadres toe om dit probleem op te lossen.
Zie ook 4.1.2.


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Niet getest


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Niet getest


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Niet getest


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Niet getest


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Niet getest


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Niet getest


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Niet getest


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op elke pagina is in de kop een knopje met een vraagteken. Als je deze activeert dan verschijnt er een popupvenster. Een groot deel van het scherm wordt afgedekt met een transparante grijze layer. Als je nu met het toetsenbord navigeert kom je in de inactieve content terecht. Zorg ervoor dat de content achter de grijze layer echt inactief is. Met het toetsenbord moet je hier niet bij kunnen komen, totdat de popup weer gesloten wordt.


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://wish-prd.westeurope.cloudapp.azure.com/diploma-ontvangen komen meerdere keren links voor met dezelfde naam, maar die wijzen naar een ander document. Het gaat om de links 'het formulier (pdf)'. Geef links een duidelijke naam zodat het voor de bezoeker duidelijk is waar die naar toe gaat. Elders in de site komen ook links voor als 'dit document', Klik hier', 'Lees verder' en 'Lees meer'.


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Niet getest


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Niet getest


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De Cookie Consent-melding bevat 2 knoppen. De focus op de zwarte knop is enkel zichtbaar door minimaal kleurverschil. De focus op de witte toets is niet zichtbaar. Zorg dat de focus duidelijker zichtbaar is, bijvoorbeeld door een rand om de knop toe te voegen bij focus. (In Chrome geconstateerd)

De Cookie Consent-melding bedekt op een lage resolutie het hele scherm (bijvoorbeeld schermgrootte 1024x768px en 150% ingezoomd). Als je toetsenbordnavigatie gebruikt kan je met de tabtoets achter de melding komen. Je ziet dan niet meer waar de focus zich bevindt.

Bij de Cookie Consent-melding is de knop 'Stel je persoonlijke voorkeuren in'. Als je deze kiest verschijnt er een scherm met 3 opties. Deze zijn weergegeven met schakelaars. De focus op deze schakelaars is niet zichtbaar.


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Niet getest


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Niet getest


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Niet getest


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Niet getest


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Niet getest


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Niet getest


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Niet getest


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Niet getest


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Niet getest


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Niet getest


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Niet getest


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Niet getest


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Niet getest


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Niet getest


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://wish-prd.westeurope.cloudapp.azure.com/Facility%20Servicesfacility-services komen dubbele id's voor, namelijk id="YYYYY". Dit kan problemen opleveren met hulpsoftware. Zorg dat id's unieke waarden hebben op een pagina.


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Bij de Cookie Consent-melding is de knop 'Stel je persoonlijke voorkeuren in'. Als je deze kiest verschijnt er een scherm met 3 opties. Deze zijn weergegeven met schakelaars. De naam van deze keuzes zijn niet duidelijk, bijvoorbeeld '???cookiebar.consent-level.2.text.accessibility???'. Koppel de visuele naam van de keuzes aan deze knoppen zodat duidelijk is welke keuze je activeert.

Op elke pagina staat in de kop van de pagina een knop met een vraagteken. Deze knop heeft geen (goede) toegankelijke naam. De naam luist nu 'coachmarks'. Het is voor screenreadergebruikers nu niet duidelijk waar de knop voor bedoeld is.

Op elke pagina staat in de kop een knop om van taal te wisselen. Als er geen vertaling aanwezig is verschijnt er een grijze balk met de melding 'There is no English translation available for this page.'. Deze melding kan weggehaald worden door een X-knop. De naam van deze knop is nu 'X'. Zorg voor een goede naam voor deze knop, bijvoorbeeld 'Sluit melding'.
Dit geldt ook voor de melding die nu standaard getoond wordt: 'Je bent op een nieuwe versie van de UvA-studentensite...'.
Zie ook SC 1.1.1.

Op elke pagina staat in de footer een link naar de 'Cookie-instellingen'. De link werkt niet omdat er er geen href-attribuut is gebruikt of omdat deze leeg is. Dit is verwarrend voor alle bezoekers, maar met name voor screenreadergebruikers. Een screenreader leest wel voor dat er een link is, maar er gebeurt niets als op de link geklikt wordt. Voeg een linkadres toe om dit probleem op te lossen. Of beter, maak van de link een knop. Als je op 'Cookie-instellingen' klikt verschijnt er namelijk een soort popup. Links is voor als je naar een andere pagina od ander deel van de pagina navigeert. Zie ook SC 2.1.1. (Usability-tip: geef de popup ook een sluitknop)

Op elke pagina is een lichtgrijze balk met daarin de mogelijkheid om een opleiding te zoeken. Als dit veld de focus krijgt, krijgt een screenreadergebruiker netjes te horen dat dit een vervolgkeuzelijst is en dat je iets kunt invullen. Als je begint met invullen, bijvoorbeeld de 'b'. dan volgt er een overdaad aan informatie: 'option Actuarial Science (bachelor) focused, 2 of 205. 92 results available for search term b. Use Up and Down to choose options, press Enter to select the currently focused option, press Escape to exit the menu, press Tab to select the option and exit the menu...'. Deze hele tekst wordt bij elke letter die je typt voorgelezen waardoor het lastig wordt om te volgen wat je zelf aan het typen ben. Het feit dat bij de focus op het veld gemeld wordt dat er een vervolgkeuzelijst is, is voor de bezoeker al duidelijk genoeg dat met pijltoetsen door de resultaten gebladerd kan worden. Tevens is deze uitgebreide uitleg in het Engels in plaats van Nederlands.


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op elke pagina staat in de kop een knop om van taal te wisselen. Als er geen vertaling aanwezig is verschijnt er een grijze balk met de melding 'There is no English translation available for this page.'. Deze melding wordt nu niet gemeld aan hulpsoftware. Zorg dat een screenreadergebruiker de melding te horen krijgt door bijvoorbeeld gebruik te maken van aria-live.

Op elke pagina is een lichtgrijze balk met daarin de mogelijkheid om een opleiding te zoeken. Als je een keuze hebt gemaakt wordt de pagina hierop aangepast. Bovenaan het scherm verschijnt een melding: 'De informatie op deze pagina is aangevuld ....'. Screenreadergebruikers krijgen deze melding niet te horen. Zorg dat een screenreadergebruiker de melding te horen krijgt door bijvoorbeeld gebruik te maken van aria-live.

Op elke pagina staat in de kop van de pagina een knop met een vraagteken. Als je op de drukt verschijnt er een popup. Binnen deze popup zijn bladerknoppen '<' en '>' resp. genaamd 'Vorige' en 'Volgende'. Screenreadergebruikers die het scherm niet kunnen zijn krijgen geen feedback dat er informatie in de popup is veranderd tijdens het bladeren.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: toegankelijkheidsonderzoek.nl/student.uva.nl/audit/
Geprint: 2025-03-14 06:32:57 v2.4-011