Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website parkeren.reserveren.rotterdam.nl


Bron:
toegankelijkheidsonderzoek.nl/parkeren.reserveren.rotterdam.nl/audit/
Onderzoeker
Julia Zjochova van Proper Access; Jules Ernst van 200 OK
Datum
27 maart 2024
Opdrachtgever
Gijs van Lookeren Campagne van Ease2pay

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website Parkeren in Rotterdam voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 22 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website parkeren.reserveren.rotterdam.nl/ is onderzocht in maart 2024. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om te bepalen welke verbeteringen nodig zijn om dit digitaal kanaal toegankelijker te krijgen.

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website Parkeren in Rotterdam
Scope van de website
  • Alle pagina's op parkeren.reserveren.rotterdam.nl
  • Niet de pagina's op rotterdam.nl (onderdeel van een ander onderzoek)
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpapparatuur.

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 12 8 0
2 Bedienbaar 8 9 0
3 Begrijpelijk 7 3 0
4 Robuust 1 2 0
Totaal 28 22 0

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Het logo van de organisatie, dat zowel in de header als in de footer verschijnt, is een informatieve afbeelding die momenteel geen tekstalternatief heeft. Dit maakt de afbeelding ontoegankelijk voor bezoekers met een visuele beperking. Het is nodig om een tekstalternatief toe te voegen voor deze en andere soortgelijke afbeeldingen op diverse pagina’s, waaronder de “Login”-pagina en de pagina “Mijn boekingen”. Voor voorbeelden, zie https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/ en de accountgerelateerde pagina's, zoals https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/account/auth/signup.
Hoewel er een poging is gedaan om een tekstalternatief toe te voegen aan de link bovenaan de pagina, is het gebruik van een alt-attribuut hier niet correct, aangezien dit attribuut niet bedoeld is voor a-elementen (links).

Op de homepagina, binnen de sectie die de details van elke garage toont, zijn er informatieve iconen (zoals het euroteken, het icoon van een lopend persoon, een oplader, een auto en een rolstoel) die geen tekstalternatieven hebben en dus niet voorgelezen worden. Er is geprobeerd deze iconen te beschrijven met een aria-describedby attribuut, maar dit werkt niet op niet-interactieve elementen, waardoor de informatie niet toegankelijk is. Vergelijkbare problemen doen zich voor bij andere informatieve iconen zonder alt-teksten, zoals op de knop “Meer resultaten weergeven”, de knop om ingevoerde zoekopdrachten te wissen, de filterknop naast het zoekveld, en de “E-mail” en “Kenteken” iconen naast de invoervelden in de zoekresultaten. De website bevat meerdere voorbeelden van informatieve iconen die via CSS zijn toegevoegd zonder tekstalternatieven, bijvoorbeeld in de pop-up “Pre-boekingsbevestiging”.

Op de homepagina staat naast het zoekvak een Filterknop. Deze knop opent een pop-up. Er zijn afbeeldingen voor bij select-elementen. Deze afbeeldingen zijn toegevoegd als CSS-achtergrondafbeeldingen en zijn daarom verborgen voor hulptechnologieën. Ze moeten beschikbaar worden gemaakt voor hulptechnologieën en een zinvol tekstalternatief krijgen. De afbeeldingen worden ook gebruikt in zoekresultaten onder "Beschikbare parkeerplaatsen", na het klikken op "Boek parkeerplaats" onder "Beschikbare producten" en na het klikken op "Doorgaan" onder "Boek parkeerplaats".

In de zoekresultaten op de homepage worden afbeeldingen van een klok weergegeven, die zijn ingevoegd met het img-element maar geen alt-attribuut hebben. Het ontbreken van dit attribuut leidt ertoe dat de bestandsnaam wordt voorgelezen, wat niet informatief is voor de gebruiker. Het is belangrijk om het alt-attribuut toe te voegen en dit te voorzien van een beschrijvende tekst die de functie of betekenis van de afbeelding uitlegt. Voor meer informatie, zie de pagina https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/.

Bovendien, in het proces van het boeken van een garage via de "Doorgaan" knop op de homepage, komt de gebruiker verschillende schermen tegen. Op elk van deze schermen is een cirkelvormig icoon met een witte pijl zichtbaar, bedoeld om een stap terug te gaan. Dit informatieve icoon ontbeert momenteel een tekstalternatief. Zie voor meer details https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/.

Op de pagina "Mijn boekingen" binnen het besloten deel van de website, te vinden op https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/account/bookings, is er een knop met een afbeelding van een plusje die gebruikt wordt om een nieuwe boeking toe te voegen. Deze afbeelding mist een tekstalternatief, wat betekent dat gebruikers die afhankelijk zijn van hulptechnologieën zoals schermlezers, niet kunnen begrijpen wat de functie van de knop is. Het is nodig om een alt-attribuut toe te voegen aan de afbeelding van het plusje met een beschrijvende tekst zoals "Nieuwe boeking toevoegen". Dit zorgt ervoor dat de functie van de knop duidelijk is voor gebruikers die afhankelijk zijn van schermlezers, waardoor de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van de website verbeteren.
Het ontbreken van tekstalternatieven voor afbeeldingen die als knoppen of links dienen, is in strijd met de succescriteria 4.1.2 (Naam, rol, waarde) en 2.4.4 (Linkdoel (in context)). De bovengenoemde afbeeldingen worden ook daar genoemd.
In het pdf-document “Algemene voorwaarden” is het logo van ‘Gemeente Rotterdam’ als achtergrondafbeelding toegevoegd. Het logo vertelt aan de bezoeker bij welke organisatie dit document hoort en mag geen achtergrond zijn. Een blinde bezoeker weet niet bij welke organisatie dit document hoort. Dit is alleen nodig op de eerste pagina van het document, anders wordt het logo op elke onderliggende pagina voorgelezen.
Zie https://rotterdambis.notubiz.nl/document/4837966/2/document.


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de homepage, te vinden op https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/book/, bevindt zich naast het zoekvak een filterknop. Wanneer erop geklikt wordt, opent zich een pop-upvenster. Binnen deze pop-up wordt de tekst "ZOEKFILTER" gebruikt als koptekst, maar deze is niet als zodanig opgemaakt met behulp van de kop elementen (<h1> tot <h6>). Dit kan de toegankelijkheid en de semantische structuur van de pagina beïnvloeden, aangezien schermlezers en andere hulptechnologieën afhankelijk zijn van correct gebruikte HTML-elementen om de inhoud te interpreteren.

Verder, in het boekingsproces onder het kopje "Beschikbare parkeerplaatsen", worden de zoekresultaten weergegeven waarbij elke optie een locatienaam in groene kleur bevat. Deze namen lijken visueel op kopteksten, maar zijn niet als zodanig opgemaakt met een kop element (<h1> tot <h6>).

Op de homepage, toegankelijk via https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/book/, zijn er filters beschikbaar onder het zoekvak. Wanneer een bezoeker een selectie maakt, zoals het kiezen van een begintijd in het filter, verschijnt de tekst "Vind Parkeerplaats" naast de kaart. Deze tekst, evenals "Sorry, geen parkeerplaats beschikbaar." en "Beschikbare parkeerplaatsen", lijkt visueel op een kop maar is niet als zodanig opgemaakt met HTML-kop elementen (<h1> tot <h6>).

Op de Privacyverklaring pagina, te vinden op https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/book/help/privacy-statement, wordt de eerste kop "Privacyverklaring" eveneens niet opgemaakt als een HTML-koptekst. Bovendien zijn alle tussenkopjes en bijbehorende paragrafen opgemaakt met definitielijsten (dt- en dd-elementen), wat niet ideaal is voor de structuur van inhoudelijke teksten zoals deze. Het omzetten van deze elementen naar meer geschikte HTML-elementen zoals kop- (<h2>, <h3>, etc.) en paragraafelementen (<p>) zou de toegankelijkheid verbeteren. Dit stelt bezoekers met visuele beperkingen in staat om efficiënter door de pagina te navigeren, aangezien ze van kop naar kop kunnen springen om snel specifieke informatie te vinden en te laten voorlezen door hun schermlezers.

Wanneer een bezoeker in het zoekveld op de website begint te typen, wordt een suggestielijst met resultaten getoond waarin de woorden die overeenkomen met de getypte zoekopdracht zijn gemarkeerd met een <strong>-element. Hoewel het <strong>-element in HTML wordt gebruikt om belang of nadruk te geven aan tekst, is het hier gebruikt voor visuele opmaakdoeleinden, wat niet de bedoeling is van dit semantische element. Voor visuele opmaak is het aanbevolen om CSS (Cascading Style Sheets) te gebruiken.

Op de pagina "Mijn boekingen", die te vinden is via https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/account/bookings, wordt onder de naam van de bezoeker een dropdownmenu weergegeven waarmee de taal van de website kan worden geselecteerd. De geselecteerde taal is hier ook opgemaakt met een <strong>-element. Net als in het eerdere voorbeeld, wordt dit element gebruikt voor visuele opmaak in plaats van het aanduiden van belang of nadruk. Ook in dit geval is het beter om CSS te gebruiken voor het stijlen van de tekst.

Onder het kopje "Beschikbare parkeerplaatsen" op de website worden de adres-, datum- en tijdgegevens van de zoekresultaten weergegeven met <div>-elementen in plaats van met <p>-elementen (paragraafelementen). Hoewel <div>-elementen veel gebruikt worden voor het groeperen van blokken content en het toepassen van CSS-stijlen, zijn <p>-elementen semantisch meer geschikt voor het markeren van tekstparagrafen. Het gebruik van <p>-elementen voor tekstuele inhoud helpt bij het verbeteren van de toegankelijkheid, omdat het de structuur van de content verduidelijkt voor gebruikers die afhankelijk zijn van schermlezers. Dit draagt bij aan een beter begrip van de paginastructuur en de relatie tussen de verschillende inhoudsonderdelen.

Op de inlogpagina, toegankelijk via https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/account/auth/login, worden de <label>-elementen van het formulier niet correct gekoppeld aan de bijbehorende <input>-elementen. Dit is een belangrijk toegankelijkheidsaspect, omdat het koppelen van labels aan invoervelden zorgt dat schermlezers en andere hulpmiddelen de formulierelementen correct kunnen identificeren en beschrijven. Om dit te corrigeren, dient elk <label>-element een for-attribuut te hebben dat overeenkomt met het id-attribuut van het gerelateerde <input>-element. Dit zorgt ervoor dat wanneer een gebruiker op het label klikt, de focus automatisch naar het bijbehorende invoerveld gaat, wat de gebruiksvriendelijkheid verbetert, vooral voor mensen met motorische beperkingen of die gebruik maken van een toetsenbord voor navigatie.

De actieve link in de navigatie op “Mijn boekingen” pagina wordt alleen in kleur aangegeven. Deze informatie is niet beschikbaar voor gebruikers van hulpsoftware. Dit kan worden opgelost door aria-current="page" toe te voegen aan het actieve menu-item. Zie https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/account/bookings.

In het pdf-document “Algemene voorwaarden” ontbreken kop elementen. Visueel zijn er kopjes en tussenkopjes aanwezig om het document een structuur te geven. Deze structuur ontbreekt voor een blinde bezoeker. Bijkomend nadeel is dat een blinde bezoeker de koppen niet kan gebruiken om door het document te navigeren. Zie https://rotterdambis.notubiz.nl/document/4837966/2/document.

In het pdf-document “Algemene voorwaarden” bevinden zich opsommingen die niet correct zijn opgemaakt. Het gaat om de opsommingen met letters en cijfers, bijvoorbeeld onder artikel 1, 9 en 10. Daarnaast onder artikel 5 staat een lijst die bestaat uit negen punten. In de tags bestaat deze lijst uit meerdere lijsten.
Zie https://rotterdambis.notubiz.nl/document/4837966/2/document.


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Voldoende


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Voldoende


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Voldoende


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Voor goede ondersteuning door browsers en hulpsoftware, is het noodzakelijk om het autocomplete-attribuut toe te voegen aan de relevante input-elementen van invoervelden die persoonlijke informatie van een bezoeker verzamelen. Bijvoorbeeld, voor het invoerveld voor een e-mailadres moet het attribuut autocomplete="email" worden toegevoegd. Dit geeft aan dat het veld bedoeld is voor het invullen van e-mailadressen en helpt browsers en hulpsoftware om relevante suggesties te bieden.
Op de homepagina (https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl) tijdens het boeken van een garage, dient een e-mailadres van de bezoeker te worden ingevuld. Dit invoerveld mist een autocomplete attribuut.
Ook op de account gerelateerde pagina’s staan dergelijke invoervelden. Zie de Login pagina, Wachtwoordreset pagina, de Account aanmaken pagina en de pagina om de account te activeren. Zie https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/account/auth/login, https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/account/auth/signup en https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/account/auth/activation/.
Lees pagina https://www.w3.org/Translations/WCAG21-nl/#input-purposes voor alle benodigde waardes.


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In de pop-up schermen heeft de focusrand een aangepaste focusrand. Op de Sluit of Annuleren knoppen is de rand lichtblauw (HEX#CBDEFF). Op de andere knoppen is het lichtroze. In combinatie met een witte achtergrond hebben deze kleuren te weinig kleurcontrast, namelijk 1,4:1. Omdat het contrast minder is dan 3,0:1 is het gebruik van kleur om informatie te geven. Zie bijvoorbeeld het scherm “Pre-boekingsbevestiging”.

Op de “Mijn boekingen” pagina bevindt zich een link “click to book”. De link verschilt van de statische tekst alleen in kleur. Zorg voor een andere visuele aanwijzing.
Zie https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/account/bookings


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Niet aanwezig


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de website worden diverse tinten groen gebruikt voor teksten, links, knoppen, en meer. De combinatie van deze groene kleur met wit resulteert in een kleurcontrast dat varieert tussen 2,6:1 en 3,6:1. Dit contrastniveau is onvoldoende voor tekst van normale grootte (kleiner dan 24px of niet vetgedrukt). Het is noodzakelijk om alle pagina's van de website te controleren op het gebruik van deze groene kleur en de kleuren aan te passen om een minimumcontrast van 4,5:1 te bereiken. Voor tekst groter dan 24px is een minimumkleurcontrast van 3,0:1 toereikend.
Op de homepagina opent een datepicker wanneer een bezoeker probeert gegevens in te voeren in het veld "Begintijd" en “Eindtijd”. Deze kalenderwidget is de enige methode om een datum te selecteren en kampt met kleurcontrastproblemen, met name in combinaties van grijs en wit, alsook het eerder genoemde groen met wit.

Op de homepagina, binnen het hoofdmenu, is er een link genaamd "Account maken". De kleur van de tekst is groen (HEX #019c4e) tegen een witte achtergrond. Het contrastniveau is 3,6:1, wat onder de vereiste minimum van 4,5:1 ligt. Zie voor meer informatie https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/.
Op de homepagina bevindt zich een zoekveld. Wanneer een gebruiker een waarde intypt, verschijnt er een venster met adresvoorstellen. De tekstkleur van de adressen is wit op een blauwe achtergrond (HEX #007bff), met een contrast van 4,1:1. Dit is net onder het vereiste minimum van 4,5:1. Meer details zijn te vinden op https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/.
Op de inlogpagina worden kleurcombinaties van grijs en wit, en groen en wit gebruikt die niet voldoen aan de minimale eis voor kleurcontrast van 4,5:1. Het contrast varieert tussen 2,1:1 en 2,6:1. Dit probleem doet zich voor bij teksten zoals "Log in op je account", "Heb je nog geen account?", "Inloggen", "Wachtwoord vergeten?" en "Verstuur", en is aanwezig op alle accountgerelateerde pagina's. Voor voorbeelden, zie https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/account/auth/login en https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/account/auth/signup.

Op de pagina "Mijn boekingen" bevindt zich een link met de tekst "click to book". De tekstkleur is blauw (HEX #77A1DD) en heeft een onvoldoende contrast van 2,6:1 tegen de achtergrond. Het contrast moet minimaal 4,5:1 zijn om aan de toegankelijkheidsnormen te voldoen. Zie voor meer informatie https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/account/bookings.
Op de pagina "Mijn profiel en instellingen" is er tekst in groen (HEX #11B3A2). Het kleurcontrast met de witte achtergrond is 2,6:1, wat eveneens onder de vereiste minimum van 4,5:1 ligt. Deze specifieke groene kleur wordt ook op veel andere pagina's gebruikt in combinatie met wit, wat overal tot vergelijkbare contrastproblemen leidt. Voor meer details, zie https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/account/myprofile.
Wanneer een bezoeker op "Boek parkeerplaats" klikt, opent een zoekresultaat met verschillende opties. Elke optie bevat een knop "Doorgaan" met witte tekst op een groene achtergrond (HEX #50BA7A). De namen van de locaties zijn groen (HEX#22ac73). De achtergrondkleur is wit. Het contrast is 2,9:1.Het contrast van 2,4:1 is onvoldoende volgens de toegankelijkheidsstandaarden, waar een minimum van 4,5:1 vereist is.

In het pop-upscherm "Pre-boekingsbevestiging" heeft de knop "Bevestigen & betalen", wanneer deze geactiveerd is, witte tekst op een groene achtergrond (HEX #47BA80). Het contrast is 2,4:1, wat aanzienlijk lager is dan de vereiste 4,5:1 voor voldoende leesbaarheid volgens de toegankelijkheidsrichtlijnen. Dit is een voorbeeld van het groen-wit kleurcontrastprobleem dat op verschillende plaatsen op de website voorkomt.
Bovendien zijn er op de website meerdere gevallen waar grijze tekst op een witte achtergrond wordt gebruikt, wat niet voldoet aan de minimale contrasteisen voor toegankelijkheid. Een voorbeeld hiervan is te vinden op de homepage naast het zoekveld, waar een filterknop leidt naar een pop-up getiteld "Zoekfilter". De tekstkleur van "Zoekfilter" is grijs (HEX #ABABAB) op een witte achtergrond, met een contrast van slechts 2,3:1, terwijl de standaard vereist dat dit 4,5:1 moet zijn. Voor meer informatie, zie https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/book/.

Wanneer bezoekers in de zoekresultaten op "Doorgaan" klikken en het scherm "Boek parkeerplaats" wordt weergegeven, wordt de prijs gepresenteerd met het label "Bedrag". De tekstkleur van dit label is grijs (HEX #A5A5A5) tegen een witte achtergrond. Het contrast van deze kleurcombinatie is 2,5:1, wat ruim onder de aanbevolen minimale contrastverhouding van 4,5:1 ligt voor goede leesbaarheid volgens WCAG (Web Content Accessibility Guidelines).
Binnen het besloten deel van de website ervaren bijna alle grijze teksten een soortgelijk probleem van onvoldoende kleurcontrast. Een specifiek voorbeeld hiervan is op de pagina "My Profile and settings" te vinden, waar het kopje "OPTIES" in een grijze kleur (HEX #9C9A9A) op een witte (#FFFFFF) achtergrond staat. Het contrast is hier 2,8:1.
Deze voorbeelden illustreren een breder probleem van ontoereikend kleurcontrast tussen grijze tekst en witte achtergronden op de website. Dit issue komt niet alleen voor op de genoemde pagina's, maar is ook geobserveerd op andere delen van de website.

In het pop-upscherm "Pre-boekingsbevestiging" wordt een belangrijke waarschuwingstekst getoond in rode kleur (HEX #CA9595) op een witte achtergrond, met de mededeling "Om verder te gaan, moet u akkoord gaan met de voorwaarden." Het kleurcontrast van deze tekst is 2,5:1, wat aanzienlijk lager is dan de aanbevolen minimale contrastverhouding van 4,5:1 volgens de WCAG-richtlijnen voor goede leesbaarheid. Dit kan het moeilijk maken voor sommige gebruikers, vooral die met een visuele beperking, om deze belangrijke informatie te lezen.
Daarnaast heeft de "Annuleren" knop grijze tekst (HEX #828282) op een witte achtergrond, met een kleurcontrast van 3,8:1. Ook dit contrast is lager dan de aanbevolen richtlijn van 4,5:1, waardoor de tekst voor sommige gebruikers moeilijk leesbaar kan zijn.
Op de "Privacyverklaring" pagina zijn er blauwe links (HEX #3689FE) die een kleurcontrast hebben van slechts 3,4:1 tegen de witte achtergrond. Dit contrast is ook lager dan de aanbevolen 4,5:1, wat de toegankelijkheid en gebruikerservaring voor personen met visuele beperkingen negatief beïnvloedt. Zie https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/book/help/privacy-statement.


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer op de website wordt ingezoomd tot 200% bij een schermresolutie van 1280px breed en 1024px hoog, treedt er een probleem op met de toegankelijkheid en bruikbaarheid van de site. Een deel van de content en functionaliteit gaat verloren. Specifiek verdwijnen enkele cruciale links - zoals "Uitloggen" en "Afmelden" - uit het zicht wanneer het mobiele menu (geactiveerd door de hamburgerknop) wordt gebruikt en daar kan niet naartoe gescrolld worden. Deze links zijn belangrijk voor de navigatie en het beheer van de gebruikersaccount. Zie https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/book/.


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Voldoende


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Onder succescriterium 1.4.4 is beschreven dat een deel van het mobiele menu verdwijnt wanneer sterk wordt ingezoomd. Dit gebeurt ook bij een schermgrootte van 1280px bij 1024px ingezoomd wordt tot 400%.
Zie https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/book/.


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de website worden diverse tinten groen gebruikt voor teksten, links, knoppen, en meer. De combinatie van deze groene kleur met wit resulteert in een kleurcontrast dat varieert tussen 2,6:1 en 3,6:1. Het vereiste minimum is 3,0:1. Controleer alle pagina’s van de website op aanwezigheid van deze kleurcombinaties en pas de kleuren aan.

Op de pagina "Mijn boekingen" bevindt zich een knop die qua ontwerp lijkt op een schakelaar. Deze knop is uitgevoerd in een groene kleur (HEX#11B3A2) die, in combinatie met een witte achtergrond, een kleurcontrast van 2,6:1 oplevert. Volgens de toegankelijkheidsrichtlijnen moet dit contrast minimaal 4,5:1 zijn voor voldoende leesbaarheid. Zie https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/account/myprofile voor meer informatie.

Op de homepagina, naast het zoekveld, bevindt zich een knop voor het filter. Wanneer hierop wordt geklikt, verschijnt er een pop-up met de titel "Zoekfilter". Binnen deze pop-up fungeren afbeeldingen als labels, waardoor ze informatief zijn. Echter, de afbeelding van een benzinepomp, uitgevoerd in groen (HEX#7cc165) tegen een witte achtergrond, heeft een kleurcontrast van slechts 2,2:1, wat aanzienlijk lager is dan de aanbevolen norm. Zie https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/ voor verdere details.

In het pop-upvenster "Pre-boekingsbevestiging" is een sluitknop aanwezig. De gebruikte grijze kleur (HEX#BDBDBD) biedt op een witte achtergrond een contrast van slechts 1,9:1, wat duidelijk onvoldoende is voor goede zichtbaarheid. Daarnaast is er een checkbox in kleur (HEX#DDE1E5) die een nog lager kleurcontrast heeft, namelijk 1,3:1. Beide elementen voldoen niet aan de minimale eisen voor toegankelijkheid en zouden aangepast moeten worden om beter leesbaar en toegankelijk te zijn.

In de pop-up schermen heeft de focusrand een aangepaste focusrand. Op de Sluit of Annuleren knoppen is de rand lichtblauw (HEX#CBDEFF). Op de andere knoppen is het lichtroze. In combinatie met een witte achtergrond hebben deze kleuren te weinig kleurcontrast, namelijk 1,4:1. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn.

De standaard browser focusindicator is vervangen door een zelfgemaakte focusrand, die in verschillende kleuren kan verschijnen. Een voorbeeld hiervan is een lichtblauwe rand (HEX#80bdff), die, wanneer gecombineerd met een witte achtergrond, een kleurcontrast van slechts 2,1:1 heeft. Er is ook een variant met een groene rand (HEX#17b3a3), waarbij het kleurcontrast 2,6:1 bedraagt. Een andere optie is een lichtpaarse rand (HEX#d9c3fc) met een kleurcontrast van 1,6:1. Er zijn aanvullende kleurkeuzes mogelijk die hier niet nader zijn gespecificeerd.
Dit issue is te zien in de pop-upschermen, bijvoorbeeld "Pre-boekingsbevestiging". Bij de "Sluit" of "Annuleren" knoppen is de rand lichtblauw (HEX#CBDEFF), terwijl deze bij andere knoppen lichtroze is. Deze kleuren, in combinatie met een witte achtergrond, leveren een te laag kleurcontrast op van slechts 1,4:1, terwijl dit minimaal 3,0:1 moet zijn. Dit duidt op een significante afwijking van de toegankelijkheidsnormen, die een voldoende hoog contrast vereisen om de bruikbaarheid voor gebruikers met visuele beperkingen te waarborgen.

De rand rond invoervelden op pagina's met formulieren is lichtgrijs (HEX#E8E8E9), met een kleurcontrast van slechts 1,2:1 tegen een witte achtergrond, wat ver onder de aanbevolen minimum van 3,0:1 ligt. Voor meer details zie de pagina https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/account/auth/login.


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Voldoende


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Voldoende


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de website zijn er meerdere links die niet via het toetsenbord te bedienen zijn. Voorbeelden hiervan zijn de links in het hoofdmenu, zoals "Veelgestelde vragen" en "Inloggen", alsmede links in het mobiele menu en alle links in de footer. Dit probleem ontstaat doordat de href-attributen bij deze links zijn verwijderd, waardoor ze niet toegankelijk zijn met het toetsenbord. Voor meer informatie, zie https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/.

Op de website zijn er diverse knoppen die niet met het toetsenbord bediend kunnen worden. Dit betreft onder meer de filterknop naast het zoekveld, de knop om ingevoerde zoekopdrachten te verwijderen, de hamburgerknop, en de "Boek parkeerplaats" knoppen in de zoekresultaten. Er zijn nog meer interactieve elementen op de website die niet via het toetsenbord te bedienen zijn. Zorg dat knoppen de focus krijgen en met de spatiebalk of met Enter zzijn te activeren.

Een specifiek probleem doet zich voor op de homepage: wanneer een gebruiker probeert gegevens in te voeren in het veld "Begintijd", opent er een datepicker. Deze datepicker is niet met toetsenbord te bedienen. Er is geen alternatieve methode om een datum in te voeren buiten deze datepicker om. De invoervelden "Begindatum" en "Einddatum" zijn daarom niet in te vullen zonder bijvoorbeeld een muis te gebruiken.

Op de pagina "Mijn boekingen" op de website https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/account/bookings, bevindt zich in de kop van de pagina een menu onder de gebruikersnaam. Dit menu biedt onder andere de optie om de taal te selecteren. Echter, deze taalselectie is niet bedienbaar met het toetsenbord, wat een belemmering vormt voor gebruikers die afhankelijk zijn van toetsenbordnavigatie.

Op de "Mijn boekingen" pagina worden de gemaakte parkeerreserveringen weergegeven. Elke reservering bevat een "Ga naar de boeking" link, maar deze links zijn niet bedienbaar met het toetsenbord. Dit beperkt de toegankelijkheid voor gebruikers die navigeren via het toetsenbord.

Bij het doorklikken op een specifieke reservering worden details van de reservering getoond, met aan de onderkant drie knoppen: "Annuleer", "Download" en "E-mail". Van deze drie is enkel de middelste knop, "Download", toegankelijk met het toetsenbord. De andere twee knoppen, "Annuleer" en "E-mail", kunnen niet met het toetsenbord bediend worden. Dit is een significant toegankelijkheidsprobleem voor gebruikers die afhankelijk zijn van toetsenbordnavigatie.


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Voldoende


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Niet aanwezig


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De meldingen op de website die kortstondig verschijnen om de acties van de bezoeker te bevestigen, zoals het invoeren van gegevens of het maken van een boeking, zijn voorzien van tijdlimieten. Dit kan een uitdaging vormen voor sommige gebruikers, zoals mensen die extra tijd nodig hebben om informatie te lezen en te verwerken. Volgens het succescriterium 2.2.1 (Timing aanpasbaar), moeten gebruikers in staat zijn om tijdslimieten uit te schakelen, aan te passen of te verlengen, tenzij de tijdslimiet absoluut noodzakelijk is. Onderaan de homepagina (https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/) verschijnen meldingen “Selecteer alstublieft een geldige locatie!”, “Een geldig e-mailadres is verplicht.” en “Een geldig kenteken is vereist.”
Zie succescriterium 4.1.3 voor meer voorbeelden.


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Voldoende


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Niet aanwezig


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op geen van de pagina's van het domein is een mechanisme aanwezig om blokken met herhalende content over te slaan. Dit kan bijvoorbeeld worden opgelost door een skiplink toe te voegen voor bezoekers die zonder muis met het toetsenbord navigeren. De skiplink is de eerste link op een pagina die verwijst naar de unieke inhoud van die pagina. De skiplink mag verborgen zijn, maar moet zichtbaar worden wanneer de toetsenbordfocus erop staat.
Zie https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/.


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op alle pagina’s van de website is de paginatitel “Parkeren in Rotterdam”. De titel van de webpagina moet een adequate beschrijving van de inhoud van de pagina geven. Een geschikte paginatitel hoort de inhoud van de pagina te omschrijven en vervolgens gevolgd te worden door de naam van de organisatie. Zie bijvoorbeeld:

De titel van het pdf-document https://rotterdambis.notubiz.nl/document/4837966/2/document beschrijft de inhoud van het document niet correct. In het document staan algemene voorwaarden, terwijl de titel “Gemeenteblad 1999” luidt. Voor gebruikers van hulpsoftware is het voor de navigatie tussen documenten belangrijk dat de titel duidelijk maakt waar ze zijn. Dit kan worden ingesteld via de bestandseigenschappen. Hier moet ook worden ingesteld dat de titel wordt getoond in de titelbalk en niet de bestandsnaam, zoals nu het geval is.


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op alle pagina’s van de website is de focusvolgorde niet logisch. Wanneer de website wordt bekeken met 200% ingezoomd, verdwijnt het hoofdmenu achter de zogenaamde hamburgerknop (drie horizontale streepjes). De focus zakt dan in het menu, loopt door de links in het menu en gaat vervolgens verder op de onderliggende pagina. Dit is niet de gewenste focusvolgorde. De focus mag het menu niet verlaten totdat de bezoeker dit scherm heeft afgesloten. Dit geldt voor alle pop-upschermen op de website. De focus mag het scherm niet verlaten.

Op de inlogpagina komt de volgorde waarin elementen focus krijgen niet overeen met de visuele volgorde van de elementen. De inlogformuliervelden ontvangen als eerste de focus, hoewel er interactieve elementen in de header zijn, zoals de link 'Home' en de taalkeuze.
Zie https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/account/auth/login.

Op de pagina "Mijn boekingen" zijn er twee tabbladen: "Boekingen" en "Vorige boekingen". De volgorde waarin elementen focus ontvangen volgt geen logische structuur. Na de eerste tabtitel "Boekingen" zou de focus naar de inhoud van dit tabblad moeten springen, en pas na het doorlopen van deze inhoud naar het tweede tabblad "Vorige boekingen" moeten gaan. Momenteel springt de focus eerst langs alle tabtitels voordat het naar de inhoud van de tabbladen gaat. Zie https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/account/bookings.

Op de website zijn vele knoppen en links geprogrammeerd op de manier waarop ze niet toegankelijk zijn voor bezoekers met vele functiebeperkingen. Een van deze tekortkomingen is het ontbreken van de toetsenbordtoegankelijkheid. Elementen die niet te bedienen zijn met het toetsenbord zijn ook niet aanwezig in de focusvolgorde. Zie gerelateerde succescriterium 2.1.1 en 4.1.2.


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Het logo van de website fungeert als een link naar de homepagina. Het linkdoel van deze link is onduidelijk. De link bevat geen tekst, de afbeelding van het logo is toegevoegd als een achtergrond en wordt niet voorgelezen. Geef deze link content om duidelijk te maken waar deze link naartoe leidt. Dit geldt ook voor de "Maak een nieuwe boeking" link op de pagina "Mijn boekingen". Dit zijn slechts enkele voorbeelden, ZIe:


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Voldoende


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op het pop-upscherm met het kopje “Pre-boekingsbevestiging” staat een sluitknop. Deze knop heeft als toegankelijke naam “X”. Dit is onvoldoende om de functie van de knop te beschrijven.

Op de homepagina https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/ staat een zoekveld om een garage te zoeken. De velden Begindatum en Einddatum openen een kalenderwidget. In deze kalender hebben de knoppen om door de maand te bladeren de volgende toegankelijke namen: "<" en ">". De functie van de knop is niet goed beschreven.

In het pop-upvenster getiteld "Pre-boekingsbevestiging" bevindt zich een sluitknop met de toegankelijke naam "X". Deze tekst biedt onvoldoende beschrijving van de functie van de knop.
Op de homepage https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/ is er een zoekveld om parkeergarages te vinden. De velden voor de 'Begindatum' en 'Einddatum' activeren een kalenderwidget. De knoppen in deze widget om door de maanden te navigeren hebben de toegankelijkheidsnamen "<" en ">", wat geen duidelijke beschrijving geeft van hun functie.


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de homepage https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/, boven de kaart, zijn invoervelden aanwezig waar gebruikers gegevens kunnen invoeren of wijzigen. Echter, de focusindicatie voor de velden "Begintijd" en "Eindtijd" is niet zichtbaar, wat het voor gebruikers moeilijk maakt om te zien waar de focus zich bevindt.

Op de pagina "Mijn boekingen" https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/account/bookings komt de focus eerst op een onzichtbaar element terecht voordat deze naar de link met de gebruikersnaam gaat. Dit kan leiden tot het onbedoeld activeren van een verborgen link of knop, wat de navigatie voor gebruikers verwarrend maakt.


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Niet aanwezig


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Voldoende


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Het logo bovenaan de pagina fungeert als een link naar de homepagina. De zichtbare tekst op het logo is niet aanwezig in de toegankelijke naam waardoor deze link niet met stem te bedienen is.
Zie https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/.

Op de homepagina staan interactieve elementen met zichtbare labels waarbij de labeltekst niet aanwezig is in de toegankelijke naam. Enkele voorbeelden zijn boven de kaart staan invoervelden met “Begindatum”, “Einddatum”, “Begintijd”, “Eindtijd” en het inputveld van het zoekveld. Deze elementen zijn niet met stem te bedienen.
Zie https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/.


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Niet aanwezig


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de website is een functionaliteit voor taalwisseling geïmplementeerd, waarmee gebruikers tussen Nederlands en Engels kunnen kiezen. Het is echter noodzakelijk dat deze schakelaar niet alleen de weergavetaal van de inhoud verandert, maar ook de waarde van het lang-attribuut in de HTML-code correct bijwerkt. Momenteel blijft, zelfs wanneer de Nederlandse taal is geselecteerd, het lang-attribuut ingesteld op "en". Dit resulteert in een scenario waarbij Nederlandstalige content wordt voorgelezen volgens Engelstalige uitspraakregels. Het is belangrijk dat bij selectie van Nederlands het lang-attribuut verandert naar "nl", om de toegankelijkheid en juiste voorleeservaring via schermlezers te waarborgen.

Daarnaast is in het PDF-document "Gemeenteblad 1999", beschikbaar op https://rotterdambis.notubiz.nl/document/4837966/2/document, de taalinstelling verkeerd ingesteld op Engels, terwijl de daadwerkelijke inhoud in het Nederlands is. Het is essentieel dat de taalinstelling van dit document wordt aangepast naar Nederlands om overeen te komen met de inhoud, waardoor de toegankelijkheid voor Nederlandstalige gebruikers en correcte werking met voorleessoftware wordt verbeterd.


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de Nederlandstalige pagina’s komen soms Engelstalige teksten voor die lang="en" missen. Op elke pagina van de website staat een knop met de toegankelijke naam “Back to top”. Beter is om de knop een naam te geven in de taal van de pagina.
Zie https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/book/help/privacy-statement


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Voldoende


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Voldoende


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In de footer staat een menu met links “Algemene voorwaarden”, “Privacyverklaring” en “Over ons”. Wanneer de bezoeker de pagina “Privacyverklaring” opent, verdwijnt de link “Privacyverklaring” uit het footermenu.
Zie https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/.


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Voldoende


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Voldoende


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Voldoende


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Voldoende


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Niet aanwezig


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Voldoende


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de website https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/ ontbreken toegankelijkheidsnamen voor verschillende interactieve elementen. Deze namen zijn cruciaal voor voorleessoftware om blinde of slechtziende gebruikers te informeren over de functie van deze elementen. De elementen die een toegankelijke naam missen, omvatten het logo van de organisatie, de hamburgerknop, het selectie-element voor de taal, de filterknop, en de selectie-elementen voor "Begintijd" en "Eindtijd" boven de kaart, evenals selectie-elementen in de pop-up met filters.

In het besloten deel van de website, op de pagina "Mijn boekingen" (https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/account/bookings), is er een link met een plusje waarmee gebruikers een nieuwe boeking kunnen toevoegen. Ook deze link mist een toegankelijke naam die de functie ervan beschrijft.
Op de homepagina heeft het inputelement van het zoekveld zijn toegankelijke naam gekregen van een placeholder tekst. Dit is de minst betrouwbare manier om een element een naam te geven. Gebruik liever een label of aan aria-label. Zie https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/.

De topegankelijke naam dient te worden gecontroleerd op alle interactieve elementen op de website. Zie ook SC 2.4.6.

Op de website https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/ zijn diverse interactieve elementen te vinden die niet correct zijn voorzien van een toegankelijkheidsrol. Het toekennen van een rol aan interactieve elementen is belangrijk voor hulptechnologieën, zoals schermlezers, omdat deze rollen helpen bij het begrijpen van de functie van elk element op een webpagina.
Enkele specifieke voorbeelden van elementen die een toegankelijkheidsrol missen, omvatten: op de homepagina zijn dat de knop "Meer resultaten weergeven", de knop om ingevoerde gegevens in het zoekveld te verwijderen, de filterknop naast het zoekveld. In de zoekresultaten zijn dat de "Doorgaan" knop die bezoekers door verschillende schermen leidt om een garage te boeken, een circle icoon met een witte pijl bedoeld om een stap terug te gaan, die geen rol heeft, de knoppen “Doorgaan” en "Boek parkeerplaats" zijn ook niet voorzien van een rol. Het zoekveld boven de kaart genereert een suggestielijst wanneer een gebruiker een waarde invoert. Deze suggestielijst mist de juiste ARIA-rol om aan te geven dat het een lijst met suggesties is. De bovenstaande opsommingen zijn niet volledig.

Sommige interactieve elementen die extra content openen of sluiten hebben een statusaanduiding nodig. Het gaat om bijvoorbeeld de filterknop, de hamburger knop, de “meer opties” knop. Dit kan worden opgelost door het toevoegen van aria-expanded attribuut. Zie https://parkeren.reserveren.rotterdam.nl/.


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer nieuwe informatie op het scherm verschijnt zonder dat de focus hier automatisch naartoe wordt geleid, is het essentieel dat gebruikers geïnformeerd worden over deze belangrijke wijzigingen in de content. Dit moet gebeuren op een manier die hun werk niet onnodig onderbreekt. Het gaat hierbij om de situatie als nieuwe informatie verschijnt op een pagina en dat onverwachts kan zijn voor de gebruiker.

Wanneer een bezoeker begint te typen in het zoekveld, worden suggesties weergegeven. Echter, de focus wordt niet automatisch naar deze suggesties verplaatst en ze worden niet voorgelezen door schermlezers.
Aan de onderkant van de homepagina worden foutmeldingen weergegeven, zoals “Selecteer alstublieft een geldige locatie!”, “Een geldig e-mailadres is verplicht.” en “Een geldig kenteken is vereist.” Deze meldingen zijn belangrijk voor de gebruiker maar worden niet automatisch voorgelezen door schermlezers omdat ze niet als statusberichten zijn gemarkeerd.

Tijdens verschillende stappen van het proces, van het laden van de homepagina tot de doorverwijzing naar de betaalpagina, wordt een laadanimatie getoond. Deze voortgangsinformatie wordt niet voorgelezen aan gebruikers van schermlezers.

Wanneer de sessie bijna verloopt, verschijnt er een waarschuwing, maar deze statusupdate wordt niet programmatisch gecommuniceerd aan hulptechnologieën. Het toepassen van een role="alert" of het gebruik van ARIA live regions kan ervoor zorgen dat deze berichten automatisch worden voorgelezen. Meer informatie hierover is te vinden op https://www.w3.org/WAI/WCAG21/Understanding/status-messages.html#techniques.

Na het selecteren van een garage en het plaatsen van een definitieve boeking, verschijnt er een melding “Uw aanvraag wordt verwerkt... even geduld alstublieft. U wordt binnenkort doorgestuurd naar een betaalpagina.” Dit is een belangrijk statusbericht dat niet automatisch voorgelezen wordt door schermlezers. Door het toevoegen van het attribuut role="status" aan dit bericht, wordt de inhoud automatisch voorgelezen zonder dat de focus hoeft te wijzigen.

Bij het aanmaken van een account wordt een kortdurende melding weergegeven. Deze snelle statusupdate wordt niet als zodanig gecommuniceerd aan hulptechnologieën.

In het afgeschermde deel van de website, op de pagina "Mijn profiel en instellingen", is een knop die een schakelaar voorstelt. Na het klikken op deze knop verschijnt er een melding "Instellingen opgeslagen" aan de bovenkant van het scherm. Hoewel deze informatie niet kritiek is, is de melding onjuist gemarkeerd met role="alertdialog", wat bedoeld is voor kritische waarschuwingen. Een betere keuze zou role="alert" of role="status" zijn voor dergelijke niet-kritieke meldingen. Dit geldt ook voor een soortgelijke melding die verschijnt op de pagina "Account aanmaken" nadat een gebruiker het registratieformulier succesvol heeft ingevuld en op "Account aanmaken" heeft geklikt.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Google Chrome, versie 121 (primair)
Mozilla Firefox, versie 122
Apple Safari, versie 16.2
PAC 2021

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: toegankelijkheidsonderzoek.nl/parkeren.reserveren.rotterdam.nl/audit/
Geprint: 2025-03-14 07:46:53 v2.4-011