Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website Geldpraatje
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | Geldpraatje |
---|---|
Datum | 7 mei 2024 |
Scope van de website |
- Alle pagina's op geldpraatje.nl |
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: Het logo van geldpraatje op alle pagina’s mist een alternatieve tekst. De alternatieve tekst van een logo moet altijd tenminste de naam van de organisatie en eventuele overige tekst in de afbeelding bevatten. Het title-attribuut op de link kan dan vervolgens beter leeggelaten worden, omdat “geldpraatje” anders twee keer wordt voorgelezen door voorleessoftware.
Bevinding 2: Op alle pagina’s staat rechtsboven in beeld de link “Bel en we helpen je op weg […]”. Deze tekst, inclusief `<br>`, staat ook in het title-attribuut op de link. Deze tekens worden door voorleessoftware voorgelezen als ‘kleiner dan’ en ‘groter dan’. Laat deze daarom weg. Beter is ook om hier het title-attribuut volledig weg te laten, omdat het dezelfde tekst bevat als de linktekst.
Bevinding 3: Op pagina https://geldpraatje.nl/ staan onderaan de pagina afbeeldingen van logo’s van samenwerkende organisaties. Deze afbeeldingen hebben geen alternatieve tekst, terwijl dit wel informatieve afbeeldingen zijn. Pas dit aan voor alle pagina’s. Deze dienen de zichtbare tekst op de afbeeldingen te bevatten.
Bevinding 4: Op pagina https://geldpraatje.nl/ staan tips, die voorafgegaan worden door een afbeelding van een rondje met een cijfer. Deze afbeeldingen hebben geen alternatieve tekst. Geef deze afbeeldingen de alternatieve tekst “Tip een”, “Tip twee” et cetera. Pas dit ook aan op pagina https://geldpraatje.nl/tips/.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 5: Op alle pagina's is bovenaan de gekozen taal herkenbaar aan de vette tekst. Voor blinden en slechtzienden is deze informatie niet beschikbaar via hulpsoftware. Zorg dat door een screenreader wordt voorgelezen welke taal de actieve taal is. Deze tekst hoeft visueel niet zichtbaar te zijn.
Bevinding 6: Op alle pagina’s staat onderaan de pagina boven de logo’s de koptekst “Geldpraatje wordt ondersteund door:”. Deze tekst is niet als kop opgemaakt. Gebruik de juiste HTML-code, bijvoorbeeld een h2-element, om deze kop op te maken.
Bevinding 7: Op pagina https://geldpraatje.nl/ staat onder “Tips” een opsomming van tips. Deze opsomming is opgemaakt als een geneste lijst (binnen de ongeordende lijst heeft elk item een overbodig ol-/li-element) en dat is hier niet de bedoeling en niet logisch. Hulpsoftware kondigen elke opsomming aan waardoor per item 2 opsommingen worden benoemd, een van 4 items en een van 1. Maak de tips op als een enkele lijst. En gebruik bij voorkeur één geordende lijst (ol-element), omdat hier sprake is van een bepaalde volgordelijkheid. Een vergelijkbaar probleem doet zich voor op https://geldpraatje.nl/tips/.
Bevinding 8: Op pagina https://geldpraatje.nl/testimonial/maisa/ staan drie quotes, onder andere “Ik dacht dat […] met geldzaken.” Deze quotes zijn opgemaakt met het em-element. Het em-element is bedoeld om nadruk te geven aan één of enkele woorden, niet voor hele zinnen. Gebruik in plaats van het em-element bijvoorbeeld CSS om de tekst cursief weer te geven. Omdat de blockquote al tussen aanhalingstekens staan is het niet verplicht, maar wel beter om deze quotes op te maken met het blockquote-element. Dit probleem doet zich voor op meerdere pagina’s, waaronder:
Bevinding 9: Op pagina https://geldpraatje.nl/testimonial/maisa/ staat onder de h1-kop annex quote “Iedereen kan te maken krijgen met geldzorgen” de tekst “Maisa”. Deze tekst dient opgemaakt te worden als een h2-kop. Deze beschrijft namelijk de pagina het beste, omdat deze over de persoon Maisa gaat. Dit geldt ook voor de pagina’s:
Maak ook daar de namen van de personen met een h2-element op.
Bevinding 10: Op pagina https://geldpraatje.nl/testimonial/yelaisa/ staat naast de foto een blauw vlak met een quote. Een deel van deze quote luidt “je staat er niet alleen voor”. Dit deel is opgemaakt met het strong-element. Het strong- en em-element zijn alleen bedoeld om nadruk te geven aan één of enkele woorden. Gebruik hier bijvoorbeeld CSS op de tekst in een andere kleur weer te geven.
Het zelfde komt voor op de pagina's:
Bevinding 11: Op pagina https://geldpraatje.nl/kom-langs/ staan onder de kop “Binnenstad” blokken met locaties. De koppen bovenin deze blokken, zoals Bureau Sociale Raadslieden (BSR), zijn alleen visueel opgemaakt als koppen, maar zijn echte koppen. Dat moet hier wel. Maak deze op met een h4-element. De content per locatie, bijvoorbeeld “BSR biedt sociaal […] 311 KJ Dordrecht”, moet worden opgemaakt als alinea met een p element. En de links daaronder (telefoon, mail, website) kan het best opgenomen worden in een lijst (ul-/li-element).
Bevinding 12: Op pagina https://geldpraatje.nl/kom-langs/ staan een aantal kopteksten die starten met “Wijk”. Deze tekst hoort bij de kop die eronder staat, bijvoorbeeld “Wijk Binnenstad”. Plaats het woord "Wijk" onder de naam van de wijk zodat in de leesvolgorde duidelijk is dat het woord bij de onderliggende kop hoort en niet bij het vorige item. Of neem het woord "Wijk" op in het h3-element. Visueel hoeft dit niet te worden aangepast.
Bevinding 13: Advies: Op pagina https://geldpraatje.nl/kom-langs/ staat in het blok “Stadsbibliotheek Dordrecht” onder de tekst “Bibliotheekmedewerker is aanwezig op:” een overzicht van dagen met de erbij horende openingstijden. Zorg ervoor dat deze in de code ook opgemaakt wordt als een tabel net als de overige openingstijden die wel in tabellen zijn opgemaakt.
Bevinding 14: Advies: Op pagina https://geldpraatje.nl/testimonial/maisa/ is in de eerste quote het woord “helpen” onderstreept. Beter is om dit niet te doen omdat dat de suggestie wekt dat het een link is.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 15: Op pagina https://geldpraatje.nl/ staat bovenaan de pagina de tekst “Over geld praat je niet zo gemakkelijk” in witte tekst op een roze achtergrond. Het contrast van deze tekst is te laag, namelijk 2,0:1 (afhankelijk van het verloop van de achtergrondkleur). Het contrast moet voor grote tekst minimaal 3,0:1 zijn. Ook op de andere pagina’s is dit een probleem. Zo is bijvoorbeeld het contrast van de tekst “Hier kun je terecht voor een geldpraatje” op pagina https://geldpraatje.nl/kom-langs/ en de kassabon op bepaalde plaatsen slechts 1,4:1. Ook de tekst “Voor het maken van een geldpraatje” op https://geldpraatje.nl/tips/ op de foto van de hand / portemonnee heeft een te laag contrast, namelijk 1,9:1. Check dit ook voor de overige pagina’s.
Maak bijvoorbeeld de schaduwranden donkerder zodat voldoende contrast bereikt wordt.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 16: Op pagina https://geldpraatje.nl/ wordt bij herschalen de link in het blauwe vlak die normaal gesproken rechtsboven op de pagina staat met de tekst ”Bel en we helpen je op weg 078 – 770 8989” niet meer weergegeven. Bij herschalen verschijnt een hamburgermenu en daarin is wel de contactinformatie uit de footer opgenomen, maar niet de specifieke tekst uit het blauwe vlak rechtsboven. Dit is verlies van informatie. Zorg ervoor dat alle content bereikbaar is in elke resolutie van het scherm.
Bevinding 17: Advies: Op de pagina https://geldpraatje.nl/toegankelijkheidsverklaring/ wordt de kop "Toegankelijkheidsverklaring" bij herschalen van tekst op willekeurige plekken afgebroken, bijvoorbeeld 'toegankelijkheidsv-erklaring'. Via CSS kan dat ingesteld worden en wordt dit in alle moderne browsers ondersteund.
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 18: Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan is de melding over het gebruik van Google Analytics groter dan het venster. Je kunt niet door deze popup scrollen waardoor deze melding niet volledig te lezen en te bedienen is.
Bevinding 19: Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan valt op pagina https://geldpraatje.nl/ in de footer een pijl over de link “Toegankelijkheidsverklaring” heen.
Bevinding 20: Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan komt op pagina https://geldpraatje.nl/ boven in beeld bij scrollen een groot vlak met het logo en de menuknop, deze beslaat bijna de helft van het scherm. Dit zorgt ervoor dat als je bijvoorbeeld met de tabtoets naar het pijltje onder de slider navigeert en hier op klikt je niet ziet dat Ron en zijn quote in beeld schuift. Dit is geheel afgedekt door het vlak met het logo en de menuknop.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 21: Op elke pagina is de cookievoorkeuren op te vragen en in te stellen. Het instellen werkt met schuifjes waarmee je de optie aan of uit kan zetten. Deze zijn niet te bedienen met toetsenbord.
Bevinding 22: Op pagina https://geldpraatje.nl/ staan boven de kaart twee checkboxen om te filteren met de labels “Praten over geld” en “Voedsel, kleding en activiteiten”. Deze checkboxen zijn verborgen met de CSS-eigenschap “visibility:hidden;”. Dit zorgt ervoor dat de checkboxen verborgen zijn voor hulpsoftware en tevens dat deze niet toegankelijk zijn voor het toetsenbord. Bezoekers die met het toetsenbord navigeren, bijvoorbeeld met de tabtoets, kunnen deze checkboxen niet gebruiken. Zorg ervoor dat alle interactieve elementen bereikbaar en bedienbaar zijn met het toetsenbord.
Bevinding 23: Op alle pagina’s verschijnt bij inzoomen een knop om het mobiele menu te openen. Deze knop kan alleen geopend worden met de muis, maar niet met het toetsenbord.
2.4 Navigeerbaar
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 24: Zorg dat de cookiemelding als eerste de focus krijgt. De cookiemelding ligt over andere content heen en je wilt deze als eerste weg kunnen klikken. Omdat de cookiemelding als een popup wordt getoond moet alle onderliggende content onzichtbaar zijn voor hulpsoftware. Zorg ervoor dat de focus niet buiten dit dialoogvenster kan komen en zorg dat alle onderliggende content "onzichtbaar" is voor hulpsoftware totdat de popup is gesloten. Visueel mag de achterliggende content wel deels zichtbaar zijn.
Bevinding 25: Op alle pagina’s doet zich het volgende voor. Als de knop “Aanpassen” in het cookie-instellingen venster wordt geactiveerd dan opent er een popupvenster. Dit is een dialoogvenster. Er kan met toetsenbord buiten dit venster genavigeerd worden en dat is niet goed bij dialoogvensters. Je kunt achter het venster raken en niet meer zien waar de focus op staat. Zorg ervoor dat de focus niet buiten dit dialoogvenster kan komen en zorg dat alle onderliggende content "onzichtbaar" is voor hulpsoftware. Visueel mag de achterliggende content wel deels zichtbaar zijn.
Bevinding 26: Op alle pagina’s doet zich het volgende voor. Als de knop “Aanpassen” in het cookie-instellingen venster wordt geactiveerd opent er een popupvenster. In dit venster bevinden zich de knoppen “Details”, waarmee extra content getoond dan wel verborgen kan worden. Er doet zich hier een probleem voor met de focusvolgorde. De links in de uitvouwbare tekstblokken krijgen toetsenbordfocus, ook als de content verborgen is. Dit is verwarrend voor gebruikers die met het toetsenbord navigeren, maar wel het scherm kunnen zien. Zorg ervoor dat de items die niet zichtbaar zijn geen focus krijgen.
Bevinding 27: Op pagina https://geldpraatje.nl/testimonial/maisa/ staat in het blauwe blokje naast de foto een link met als tekst “Lees het hele verhaal”. Als je hier op klikt ga je naar de bovenkant van de al actieve pagina. De link voegt dus niets toe: om het hele verhaal van Mais te lezen moet je de link juist negeren. Het zelfde gebeurt op:
Bevinding 28: Op alle pagina’s verschijnt bij inzoomen een knop om het mobiele menu te openen. Ook als het menu niet uitgevouwen is, krijgen de menu-items toch toetsenbordfocus. Dit is verwarrend voor gebruikers die met het toetsenbord navigeren, maar wel het scherm kunnen zien. Zorg ervoor dat de items die niet zichtbaar zijn ook onzichtbaar zijn voor toetsenbord en hulpsoftware..
Bevinding 29: Op pagina https://geldpraatje.nl/ staat een slider, in deze slider staan drie foto’s met elk een specifiek blauw tekstvlak met daarin een link “Lees het hele verhaal”. De focusvolgorde is dat er eerst naar de link “Lees het hele verhaal” behorende bij Maisa genavigeerd wordt. Navigeer je verder met de tabtoets dan verschijnt het blauwe tekstvlak behorende bij Ron. De foto van Maisa blijft echter zichtbaar. Na nogmaals de tabtoets te gebruiken verschijnt het tekstvlak behorende bij Yelaisa. Bij nogmaals de tabtoets gebruiken krijgt de Terugknop focus en daarna de Vooruitknop. Dit is geen logisch focusvolgorde. Zorg voor een logische focusvolgorde.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 30: Op pagina https://geldpraatje.nl/verhalen/ staat een slider met verhalen van personen. De links in de slides hebben allemaal dezelfde linktekst “Lees mijn verhaal”. Zorg dat links naar verschillende doelen unieke linkteksten hebben, door bijvoorbeeld de tekst aan te vullen met de naam van de persoon waar het over gaat. Omdat hier visueel duidelijk is waar de link bij hoort hoeft deze aanvullende tekst niet visueel zichtbaar te zijn.
Bevinding 31: Op pagina https://geldpraatje.nl/kom-langs/ staat onder de kop “Binnenstad” een opsomming van blokken van organisaties, met onderin onder andere de links “Mail ons” en “Website”. Het linkdoel van deze links is niet duidelijk. Deze zijn bij elk blok hetzelfde. Zorg dat links naar verschillende doelen unieke linkteksten hebben, door bijvoorbeeld de tekst aan te vullen met de naam van de organisatie. Omdat hier visueel duidelijk is waar de link bij hoort hoeft deze aanvullende tekst niet visueel zichtbaar te zijn.
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 32: Op pagina https://geldpraatje.nl/kom-langs/ staat onder de kop “Kies je wijk” een aantal wijken genoemd. Deze krijgen als je met het toetsenbord navigeert geen zichtbare focus. Zorg ervoor dat bezoekers die met het toetsenbord navigeren weten welk element de focus heeft door een duidelijke focusrand toe te voegen.
Bevinding 33: Op pagina https://geldpraatje.nl/ staat in de kaart een aantal knoppen zoals “Sneltoetsen”. De focus op deze knoppen is niet zichtbaar.
Bevinding 34: Op pagina https://geldpraatje.nl/ staat boven de kaart de link “Bekijk geldpraatje-partners in lijst”. Als je met het toetsenbord navigeert krijgt deze link geen zichtbare focus.
Bevinding 35: Op pagina https://geldpraatje.nl/ staan in de footer de links met het e-mailadres en het telefoonnummer. Deze veranderen van kleur als ze toetsenbordfocus krijgen. Gebruik een focusrand waardoor duidelijk wordt welk element de focus heeft.
Bevinding 36: Als je op pagina https://geldpraatje.nl/ met het toetsenbord naar de link “Lees het hele verhaal” navigeert krijgt deze link geen zichtbare focus. Dit komt ook op de pagina’s voor waar het hele verhaal staat.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 37: Op alle pagina’s doet zich het volgende voor. Als de knop “Aanpassen” in het cookie-instellingen venster wordt geactiveerd opent er een popupvenster. Dit venster mist een rol en een naam. Dit is een dialoogvenster en aan dit venster dient daarom het attribuut role=”dialog” toegevoegd te worden. Ook dient het te worden voorzien van een naam. Dit kan door op hetzelfde element het attribuut aria-label te plaatsen met bijvoorbeeld de waarde “Cookie-instellingen aanpassen”.
Bevinding 38: Op alle pagina’s doet zich het volgende voor. Als de knop “Aanpassen” in het cookie-instellingen venster wordt geactiveerd opent er een popupvenster. In dit venster bevinden zich de knoppen “Details”, waarmee extra content getoond dan wel verborgen kan worden. Deze knoppen missen een status, waardoor het niet duidelijk is of de content in- of uitgeklapt is. Pas dit bijvoorbeeld aan door de naam van de knop te wijzigen in “Details tonen” als de content verborgen is en “Details verbergen” als de content uitgeklapt is.
Bevinding 39: Op elke pagina is de cookievoorkeuren op te vragen en in te stellen. Het instellen werkt met schuifjes waarmee je de optie aan of uit kan zetten. Deze schuifjes hebben geen rol, naam en waarde waardoor deze niet bedienbaar is met hulpsoftware of via spraak. Zorg dat de schuifjes een goede naam, rol en waarde krijgen.
Bevinding 40: Op pagina https://geldpraatje.nl/ staat een slider met aan de linker- en rechterkant een knop met een icoontje van een pijl om te navigeren. Beide knoppen hebben als naam “vorige testimonial”. Dat is voor de rechterknop geen goede beschrijving. Pas dit aan voor de rechterknop naar bijvoorbeeld “volgend testimonial”.
Bevinding 41: Op pagina https://geldpraatje.nl/ bevindt zich een kaart. De naam van de kaart die met aria-label geplaatst is, is kaart. Dit beschrijft onvoldoende wat voor kaart het is. Pas dit bijvoorbeeld aan naar “Kaart regio Dordrecht met geldpraatje partners”.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- homepage:
https://geldpraatje.nl/ - contact:
https://geldpraatje.nl/contact/ - tips:
https://geldpraatje.nl/tips/ - tabel:
https://geldpraatje.nl/kom-langs/ - 404:
https://geldpraatje.nl/bestaatniet - toegankelijkheidsverklaring:
https://geldpraatje.nl/toegankelijkheidsverklaring/ - maisa:
https://geldpraatje.nl/testimonial/maisa/ - ron:
https://geldpraatje.nl/testimonial/ron/ - yelaisa:
https://geldpraatje.nl/testimonial/yelaisa/ - verhalen:
https://geldpraatje.nl/verhalen/
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.